12: Inimese ja arvuti suhtlus, ergonoomika ja kasutatavus

Positiivne näide

YouTube on üks neid veebilehti, kus kasutatavus on hästi läbi mõeldud. Näiteks esmakordsel kasutamisel ei teki tunnet, et peaksid pikalt mõistatama, kust midagi otsida – suur otsinguriba lehe ülaosas on kohe silma all ja kutsub sisestama, mida vaatama soovid.

Ka uue huvitava sisu leidmine käib kiiresti. YouTube pakub ise soovitusi ja koostab automaatselt esitusloendeid, nii et ei pea iga kord ise midagi taga otsima – mõnikord avastad tänu sellele isegi videoid, mille peale ise ei oleks tulnudki.

Kui nüüd mõelda, kui tihti inimene tegelikult YouTube’i kasutab, siis on tore, et kogu loogika jääb kergesti meelde. Isegi siis, kui mõneks ajaks paus sisse tuleb, tead täpselt, kust videosid otsida või kuidas mõne kanali jälgijaks hakata.

Ja kui otsingus juhtub näppukaga eksima, siis pole hullu – YouTube saab enamasti aru, mida sa tegelikult mõtlesid, ja pakub ise paremaid vasteid.

Kokkuvõttes – YouTube'i kasutamine tundub loomulik ja mugav. Sul ei teki tunnet, et platvormiga peab võitlema, pigem on tunne, et see töötab su heaks, mitte sinu vastu. 

Negatiivne näide

Kuigi Maksu- ja Tolliameti (EMTA) e-teenused on kindlasti väga võimekad, siis kasutajakogemuse poolest on seal veel kõvasti arenguruumi. Hea näide on tuludeklaratsiooni esitamine.

Igal aastal, kui on aeg deklaratsiooni täitma hakata, avastan end esmalt... Google'ist otsimas. Ma tean küll, et see on EMTA portaalis olemas, aga millegipärast ei ole deklaratsiooni esitamise link ega tee sinna kunagi selge ega loogiline. Leht ise on täis pikki tekste ja keerulisi ametlikke väljendeid, mis võtavad hetkega isu edasi klikkida.

Otsimiseks kulub tihti rohkem aega, kui deklaratsiooni enda täitmiseks. Samuti ei aita see, et erinevad teenused ja vormid on jagatud mitme alammenüü ja nime alla, mis kõlavad kõike muud kui lihtsalt ja kasutajasõbralikult.

Kui mõnda aega pole EMTA portaali kasutanud, siis on tunne, nagu peaksid iga kord nullist alustama — teekond ei jää meelde ja orienteerumine võtab oma aja.

Kokkuvõttes ei ole probleem selles, et infosüsteem ei töötaks. Töötleb küll. Aga kogu protsess tundub raskem ja ametlikum, kui ta tegelikult olla võiks.

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

1: Noppeid IT ajaloost

3: Uus meedia

2: Arpanetist Facebookini - Interneti kujunemislugu