14: Andmeturve: tehnoloogia, koolitus ja reeglid

IT-turvalisusest rääkides armastatakse keskenduda tulemüüridele, viirusetõrjele ja muudele tehnilistele lahendustele. Aga tõde on palju lihtsam (ja ebamugavam): suurim risk istub iga päev tooli ja klaviatuuri vahel. Just nimelt - inimene ise.

Vaadates tänapäeva turvaintsidente, jääb tihti mulje, et osa inimesi ei suuda ega taha õppida. Me võime rääkida küberturvalisusest, korraldada koolitusi ja saata meeldetuletusi, aga kui keegi annab oma mobiil-ID PIN-koodid telefoni teel “panga töötajale”, siis on süsteemi nõrgim lüli end taas tõestanud.

Eriti kurb on see, et inimesed ei õpi ka teiste vigadest - iga päev jõuab meediasse uusi lugusid samadest skeemidest. See pole enam isegi loominguline - lihtsalt hästi sihitud sotsiaalne manipulatsioon.

Kui vaadata seda probleemi Mitnicki valemi kaudu (tehnoloogia, koolitus, reeglid), siis võiks lahendused olla järgmised:

  • Tehnoloogia: Telkoettevõtted saavad palju rohkem ära teha. Petturkõnesid on võimalik märgata ja blokeerida reaalajas, eriti kui mängu tuua tehisintellekt. Samuti tuleb lõpuks lahendada see, et petturid kasutavad ära teiste inimeste või isegi ohvri enda telefoninumbrit - spoofing* peab olema tuvastatav ja peatatav.
  • Koolitus: Üksikute pankade või tööandjate kampaaniatest ei piisa. Eestis võiks luua riikliku portaali, kuhu koondatakse kõik levinumad pettusskeemid koos näidete ja lihtsate õpetustega. Veelgi enam - miks mitte siduda see mõne digiteenuse kasutamisega? Näiteks - enne kui inimene saab kasutada mõnd riiklikku e-teenust, peab ta läbima lühikese mikrokoolituse. Mitte karistuse, vaid ennetuse mõttes. Kui inimene kord aastas kasvõi kümme minutit päriselt mõtleb, kuidas petturid töötavad, võib see päästa tuhandeid eurosid ja närve.
  • Reeglid: Reeglid ei tohi olla pelgalt kuskil PowerPointis - need peavad midagi päriselt mõjutama. Kui inimene rikub elementaarseid turvanõudeid (nt jagab paroole või PIN-koode), võiks teatud teenuste kasutus automaatselt peatuda kuni turvateadlikkuse taastõendamiseni. Jah, see võib tunduda karm, aga me ei saa eeldada turvalisust, kui lubame teadmatusel või hoolimatusel edasi toimetada nagu midagi poleks juhtunud.

Kokkuvõtteks - tehnoloogia areneb, aga inimene jääb inimeseks. Kui tahame päriselt turvalisemat digitaalset ühiskonda, peame lisaks tulemüüridele ehitama ka inimestele mõttefiltrid. See ei sünni iseenesest - selle nimel peab süsteemselt tegutsema.


* https://www.cisco.com/site/us/en/learn/topics/security/what-is-spoofing.html

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

1: Noppeid IT ajaloost

3: Uus meedia

2: Arpanetist Facebookini - Interneti kujunemislugu