13: Teistmoodi IT

2025. aastast on Eestis jõustumas uued toodete ja teenuste ligipääsetavuse nõuded, mis on osa Euroopa ühtsest suunast muuta ühiskonda kaasavamaks. Minu meelest on see väga õige tee – just nii peabki edasi liikuma. Kui digilahendused muutuvad ligipääsetavamaks ka erivajadustega inimestele, võidab kogu ühiskond.

Ligipääsetavus ei ole pelgalt sotsiaalhoolekande küsimus, vaid oluline osa IT-arendusest ja süsteemide kvaliteedist. Selleks et vähenenud nägemise, kuulmise või motoorikaga inimene saaks kasutada teenust samaväärselt teistega, tuleb arvestada teatud tehniliste põhimõtetega juba arenduse alguses.

Samas mõistan hästi, et arendustöö on ajamahukas ja kulukas. Seepärast leian, et lähenemine võiks olla astmeline: mikroettevõtetele võiks jääda esialgu miinimumnõuded, suurematelt ettevõtetelt eeldataks aga rohkemat. Näiteks võiks seadusandlik mehhanism toimida nii, et teatud aastakäibe või töötajate arvu ületamisel muutuvad laiendatud ligipääsetavuse nõuded kohustuslikuks.

Väiksemate ettevõtete toetamiseks võiks riik pakkuda arendustööriistu, lihtsustatud juhiseid või isegi rahalist tuge. Oluline on, et ettevõtted saaksid tegutseda teadlikult ja ettevalmistatult, mitte viimasel hetkel kiirustades.

Lisaks tasub mõista, et ligipääsetavus ei ole ainult kohustus, vaid ka võimalus – parem kasutuskogemus tähendab sageli ka suuremat kasutajabaasi ja konkurentsieelist. Seega ei peaks seda käsitlema vaid seaduse täitmise vaatenurgast, vaid ka kui investeeringut oma toote või teenuse tugevamasse tulevikku.
Heaks näiteks on Apple, kelle tooted on eriti populaarsed erivajadustega inimeste seas just tänu hästi läbimõeldud tarkvaralisele funktsionaalsusele. See näitab, et ligipääsetavus ei pea olema koormus, vaid võib olla ka tugev turueelis.

Välisriikide praktikat siinkohal ei käsitle – see eeldaks eraldi uurimist ja põhjalikumat ülevaadet. Aga selge on see, et kui tahame kõigile võrdseid võimalusi digikeskkonnas, tuleb alustada siinsamas, oma IT-arenduste ja seadusandluse raamides.


https://ttja.ee/2025-joustuvad-toodete-ja-teenuste-ligipaasetavuse-nouded

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

1: Noppeid IT ajaloost

3: Uus meedia

2: Arpanetist Facebookini - Interneti kujunemislugu